Kunstenaar in de spotlights: Dick Elffers
Dick Elffers (Rotterdam 1910 – Amsterdam 1990) groeit op in een streng gereformeerd gezin in Rotterdam. Op zijn veertiende leert Elffers ouderwets letters schilderen als assistent van een decorateur. Drie jaar later in 1927 gaat hij naar de Rotterdamse academie. Zijn belangrijke leermeesters zijn Jac. Jongert(ontwerper glasfabriek Schiedam), Gerard Kiljan en Piet Zwart(wereldberoemd door het ontwerp van de Bruynzeel keukens), waar hij van 1934 tot 1937 als assistent werkt. Direct na de academie werkt hij in 1933-1934 twee jaar als assistent voor Paul Schuitema. Het zijn allen exponenten van een streng zakelijke stijl.
Na de Tweede Wereldoorlog en inmiddels getrouwd met fotografe Emmy Andriesse gaat hij in Amsterdam aan de slag als grafisch ontwerper. In zijn grafische werk toont hij zich vooral tekenaar en schilder. Zijn schilderkundige benadering maakt zijn werk herkenbaar. Elffers noemt zijn affiches straatschilderijen, het zijn altijd kleurrijke en goed gecomponeerde verschijningen. Na de oorlog verandert zijn stijl van decoratief naar expressief. Kenmerkend wordt zijn keuze voor stevige, heldere kleuren in combinatie met illustratie en/of vrije, meestal met de handgeschilderde, typografie. Hij experimenteert met zijn werkwijzen en zoekt daarbij naar een in de hand gehouden toeval. Elffers ziet vormgeving niet als iets zakelijks, maar als een creatief instrument om van een affiche of een boek een verschijning te maken. Elffers geeft van 1970 tot 1976 les aan de Academie in Den Bosch in de monumentale kunst. Uit zijn werk bleef zijn drang om te experimenteren zich vertonen. Hij was ervan overtuigd dat de ziel van een kunstenaar duidelijk merkbaar aanwezig moest zijn. Het werk kreeg hardere vormen en werd wat eenvoudiger en directer. Tijdens het experimenteren met diverse methoden van ontwerpen en drukken zocht Elffers naar een in de hand gehouden toeval. Hij zag vormgeving niet als iets zakelijks, maar als een middel om van een affiche of een boek een kunstwerk te maken. Ook maakte Elffers boeken waarin letters illustraties werden. Zijn grootste opdrachtgevers waren: de PTT, het Holland Festival, Museum Boijmans Van Beuningen, Radio Nederland en het Rijksmuseum Amsterdam.
Het werk van Elffers is goed te herkennen aan zijn keuze voor heldere kleuren, het gebruik van illustraties en zijn vaak geschilderde of getekende typografie; het werk wordt bepaald door experimenten met vormen.
Dit werk, “Kat en Vogel” is een voorstelling van een katachtige in gevecht met een vogelachtige en is door Dick Eiffers met olieverf op paneel aangebracht.