“Portrait of the artist himself on L-station” (1946)
Beschrijving:
Dit schilderij betreft een sleutelwerk uit het oeuvre van Adriaan Lubbers en is beschreven in zijn biografie, geschreven door Ann Blokland, in opdracht van het Singer Museum te Laren. Het werk is een zelfportret uit 1946, ontstaan in zijn depressieve periode en dat was te zien in het kleurgebruik. Het zelfportret werd in de jaren ’50 door de kunstenaar zelf overgeschilderd in felle kleuren, waarbij hij zichzelf nog van een hoed voorzag. Zijn nieuwe inspiratie vond hij in een plaat van Gershwin, ‘Rhapsody in blue’, die zijn dochter tijdens een borreluurtje in de jaren vijftig op had gezet. Deze periode in zijn oeuvre word daarom ook naar dit nummer vernoemd.
Kunstenaar: Adriaan Lubbers
Jaar: 1946
Formaat: 90 x 100cm
Categorie: Bergense school
Jaar: 1946
Formaat: 90 x 100cm
Categorie: Bergense school
Wanneer u interesse heeft in dit werk, kunt u contact opnemen met Sjoerd Schepman via sjoerd@persch-art.nl.
Adriaan Lubbers (Amsterdam 1892 – New York 1954)
De Nederlandse kunstenaar Adriaan Lubbers werd in 1892 geboren te Amsterdam. Na de middelbare school studeerde hij aan de MTS voor werktuigkundig ingenieur, want zijn vader voelde niets voor een kunstopleiding. Adriaan Lubbers tekende en schilderde daarom in zijn vrije tijd. Al snel verruilde Adriaan Lubbers zijn werkzaamheden van werktuigkundige voor die van kunstschilder. Adriaan Lubbers nam nooit les, maar leerde wel veel van de kunstenaars die hij kende. Tussen 1916 en 1919 werkte Adriaan Lubbers in Amerika. Na terugkomst vestigde hij zich in Bergen. Het werk uit deze periode heeft een zekere verwantschap met de Bergense School. Lubbers bediende zich van stoere, stevige vormen en een pasteuze toets. In de jaren twintig maakte Adriaan Lubbers met Leo Gestel reizen door Duitsland en Italië. Zijn stijl veranderde, want naast expressionistische elementen duiken nu ook kubistische stijlelementen in zijn werk op. Van 1926 tot 1928 maakte Adriaan Lubbers een tweede reis naar de Verenigde Staten van Amerika. In New York maakte hij een groot aantal schilderijen, tekeningen en litho’s, waarop hij de stad toont als moderne metropool. Hij schilderde met grove penseelstreken en gebruikte soms zelfs de achterkant van zijn penseel om lijnen aan te geven.