“Stadsgezicht Dordrecht” (1934)
Beschrijving:
Dit werk uit 1934 betreft een stadsgezicht uit Dordrecht, opgezet met de bekende ‘grove’ toets waardoor hij o.a. zijn geuzennaam ‘de Dordtse Breitner’ kreeg. Olieverf op linnen.
Kunstenaar: Cor Noltee
Jaar: 1934
Formaat: 72 x 95cm
Categorie: Impressionisme
Jaar: 1934
Formaat: 72 x 95cm
Categorie: Impressionisme
Wanneer u interesse heeft in dit werk, kunt u contact opnemen met Sjoerd Schepman via sjoerd@persch-art.nl.
Cor Noltee (Den Haag 1903 – Dordrecht 1967)
Cor Noltee werd in 1903 in Den Haag geboren. Al op jonge leeftijd toonde hij interesse in tekenen en schilderen. Vanaf zijn twaalfde bezocht Cor Noltee de Academie van Beeldende Kunsten in zijn geboorteplaats, hier heeft hij tot zijn zeventiende lessen gevolgd. Cor Noltee komt al vroeg in contact met de meer bekendere en ontwikkeldere schilders uit Den Haag zoals Willem de Zwart. Hij had bewondering voor de Haagse School schilders en de daaropvolgende Amsterdamse impressionisten zoals George Breitner. In navolging hiervan schilderde Noltee impressionistische, kleurrijke en zonnige stadsgezichten. Wat hem de bijnaam ‘De Dordtse Breitner’ oplevert.
Cor Noltee is een ongeduldig man die niet lang op een plek wil blijven. Hij bezoekt verschillende plaatsen in Nederland om daar te gaan schilderen. In Breda ontmoet hij Nel van der Woude waar hij twee jaar later mee trouwt. In zijn nieuwe woonomgeving schildert hij veelal markttaferelen, café interieurs en prachtige stillevens. Hij wordt opgemerkt door een plaatselijke kunsthandelaar en komt zo in contact met de familie Philips en Van Abbe uit Eindhoven die onder de indruk zijn van zijn werk. Vanaf 1926 schildert hij, in navolging van zijn inspirator George Breitner, stadsgezichten met sleperswagen en paarden. Door zijn fascinatie voor dit onderwerp en het feit dat hij het goed verkoopt blijft hij deze expressieve, met brede toets opgezette stadsgezichten veelvuldig herhalen. Het gezin Noltee verhuist vaak. Hierdoor kan hij zijn werk via meerdere verkoopkanalen aanbieden en zijn nieuwe woonomgevingen inspireren hem meer met lichtval te spelen en te kiezen voor verschillende onderwerpen. Zijn toets wordt expressionistischer en zijn kleurgebruik donkerder. Cor Noltee bezoekt een paar keer Parijs waar hij een aantal keer de stad vastlegt, gaat voor enkele maanden naar Brugge en verhuist in 1936 naar Rotterdam. De stad die hij al vele malen had vastgelegd.