“Portret van Carolina Haverman-Birnie” (1885)
Beschrijving:
Dit werk uit 1885 is een olieverf op paneel en een portret van de vrouw van de kunstenaar. Gesigneerd met Haverman. Zijn vrouw Carolina Haverman-Birnie was ook schilderes en werd ’talentvol’ genoemd. Leuk gegeven is dat zij 1 van de geregistreerde passagiers op de Holland-Amerika lijn in 1912 was.
Kunstenaar: Hendrik Haverman
Jaar: 1885
Formaat: 47 x 57cm
Categorie: De Tachtigers
Jaar: 1885
Formaat: 47 x 57cm
Categorie: De Tachtigers
Wanneer u interesse heeft in dit werk, kunt u contact opnemen met Sjoerd Schepman via sjoerd@persch-art.nl.
Hendrik Haverman (Amsterdam 1857 – Den Haag 1928)
Hendrik Haverman was actief als kunstschilder, graficus en kunstcriticus en gold als een van de belangrijkste kunstschilders van zijn tijd. Hij had een breed oeuvre: hij schilderde onder meer portretten, landschappen en stadsgezichten. Hendrik Haverman studeerde aan de Rijksacademie te Amsterdam en aan de kunstacademies van Antwerpen en Brussel. Hij was een leerling van August Allebé en Hendrik Valkenburg. Hij wordt gerekend tot de schilder van Tachtig en werkte onder meer in Amsterdam, Diepenveen en Den Haag. In 1889 verliet Hendrik Haverman zijn geboortestad voor een reis, via Granada, naar Noord-Afrika, waar hij zich door de exotische omgeving liet inspireren tot het maken van vele etsen, aquarellen en schilderijen van markten, tempels en woestijngezichten.
Haverman had een breed oeuvre, hij schilderde onder meer portretten, landschappen en stadsgezichten. In diverse boeken van tijdgenoten zijn portretten van de betreffende schrijvers door Haverman opgenomen, o.a. in de laatste door Nicolaas Beets gecorrigeerde druk van de Camera Obscura uit 1901 is een portret van de schrijver opgenomen, vervaardigd door Hendrik Haverman. Rond de eeuwwisseling groeide Haverman uit tot één van de belangrijkste kunstenaars van ons land. Zijn werk viel goed in de smaak bij meerdere grote verzamelaars w.o. H.W. Mesdag, die diverse werken van Haverman bezat, en Teding van Berkhout, wiens verzameling tegenwoordig deel uitmaakt van het Teylersmuseum.
In 1918 kreeg hij ter gelegenheid van zijn zestigste verjaardag een ‘eeretentoonstelling’ aangeboden in Pulchri Studio te Den Haag. Toen Haverman overleed op 11 augustus 1928 te Den Haag was hij Officier in de Orde van Oranje-Nassau, Ridder in de St. Michaëlsorde van Beieren, drager van het Kruis van Verdienste van Hongarije en Ridder in de Leopolds-Orde van België. De kunstcriticus Johan de Meester noemde hem in 1930 ‘…een markante, geheel eigen persoonlijkheid, een zuivere, belangwekkende figuur, die een plaats vooraan inneemt in de Hollandsche schilderkunst van zijn tijd.”