“Senufo beeld ‘la femme'” (1950’s)
Beschrijving:
Sandogo is het vrouwengenootschap van de Senufo. Een select aantal vrouwen uit het genootschap kan de geesten raadplegen en de toekomst voorspellen. Deze vrouwen heten Sandobele. Een Sandobele gebruikt voor het voorspellen van de toekomst kleine beeldjes van hout of koper. De beeldjes zijn zo mooi mogelijk vormgegeven, dit om de Madebele, de bosgeesten, te verleiden bezit te nemen van de beeldjes. Zij kan de Madebele dan vervolgens vragen stellen. De Sandobele heeft een kom waarin zich botjes, schelpen en dergelijke bevinden. Zij werpt de voorwerpen uit de kom en kan vervolgens uit de volgorde van de objecten de antwoorden van de Madebele aflezen. De Madebele zijn de mensen niet altijd gunstig gezind. Het is dus belangrijk dat de Sandobele de controle houdt en dat ze de sessie op het juiste moment weet te beëindigen en de geesten weet te verjagen.
Kunstenaar: Senufo
Jaar: 1950's
Formaat: 80 cm
Categorie: Afrikaanse kunst
Jaar: 1950's
Formaat: 80 cm
Categorie: Afrikaanse kunst
Wanneer u interesse heeft in dit werk, kunt u contact opnemen met Sjoerd Schepman via sjoerd@persch-art.nl.
Senufo stam Ivoorkust
Alle Senufo-kunst wordt gemaakt door gespecialiseerde ambachtslieden, waardoor regionale stilistische verschillen kunnen worden verkleind. Figuren die de voorouders voorstellen, komen veel voor, evenals koperen miniaturen en kleine beelden die bij waarzeggerij worden gebruikt. Er zijn verschillende soorten maskers die door de Poro-samenleving worden gebruikt. De Senufo bestaan uit een aantal diverse subgroepen die in de 15e en 16e eeuw vanuit het noorden naar hun huidige locatie migreerden. In tegenstelling tot hun buren in het noorden, zijn ze relatief beschut gebleven tegen indringende culturen, waaronder de Songhai en Hausa. Hoewel ze zeker kennis hebben geleend van hun buren, hoefden ze niet bang te zijn voor voortdurende aanvallen en sociale onrust.
Er zijn vier samenlevingen die de acties van individuen onderwijzen en besturen. Het zijn Poro, Sandogo, Wambele (“de tovenaarsvereniging”) en Tyekpa, die alleen onder de Fodonon voorkomt. Er zijn een aantal gerespecteerde voorouders en natuurgeesten onder de Senufo. Maleeo en Kolotyolo (“Oude Moeder” en “Schepper God”) vertegenwoordigen een dualistische godheid. Kolotyolo is niet benaderbaar en alleen te bereiken via Yiriigifolo of Nyehene. In de regio Kufulo wordt Maleeo vertegenwoordigd door de heilige trommels waarvoor alle dieven en moordenaars worden berecht.
De Poro-vereniging is voornamelijk gereserveerd voor mannen, hoewel jonge meisjes en postmenopauzale vrouwen mogen toetreden. De belangrijkste functie van Poro is het garanderen van een goede relatie tussen de levende wereld en de voorouders. Nerejao is een voorouder die wordt erkend als het ware hoofd van de Poro-samenleving. Waarzeggerij, die wordt beheerst door de Sandogo-samenleving, is ook een belangrijk onderdeel van de Senufo-religie. Hoewel Sandogo meestal wordt beschouwd als een vrouwenvereniging, mogen mannen die tot het beroep worden geroepen en via de matrilineaire lijn erven, waarzeggers worden.